2012. április 13., péntek

Pasiváró vacsi

Elment a zuram néhány napra dolgozni, ezzel vártam haza:

Mentás zöldborsó krémleves
Vegetáriánus shepherd's pie

Mentás zöldborsó krémleves

Valahol, valamikor régen olvastam, hogy a borsó és a menta jó páros. És tényleg az!

Így készül: Végy annyi borsót, mintha rendes borsólevest készítenél és 2 szem krumplit. A borsókat futtasd meg egy kis olajon, szórd meg egy evőkanál  liszttel, de vigyázz, oda ne égjen. Adj hozzá apránként egy kis vizet, közben kevergesd sűrűn, a víz lepje el a borsót. A krumpli meghámozva, koncára vágva dobd hozzá. Jár mellé egy leveskocka és némi bors. Egy kis tej puhítja az ízét. Amikor megfő, trancsíroz szép fényesre, adj hozzá mentát (szárított is tökéletes, ha friss, én a trancsírozás előtt tenném bele).  Hígítsd, fűszerezd, kóstold, és kész.


A juhászpite receptjét itt találtam, de hát tudjátok már, minden ott, abban a pillanatban alakul, csak győzzem lejegyezni J

Hozzávalók:
- 1 kg krumpli nagy kockára vágva megfőzni, mintha pürét készítenénk
- 200 g gomba (kb. egy kisebb doboz)
- 4 répa
- 2 fehérrépa
- fél zellergumó
- 1 hagyma
- fél póréhagyma
- 5 gerezd fokhagyma
- 2/3 bögre tej
- 1,5 bögre leves
- (1/3 bögre vörösbor – amit előző este megittam nagy magányomban sorozatot nézve, de biztos finom lenne)
- 1 ek liszt
- 1 ek paradicsompüré
- zsálya, kakukkfű, bors

A krumpli már rotyog. Egy olyan edény, lábas, jénai kell, amit a sütőbe is bele lehet tenni, de úgy ám, hogy nem olvad le róla semmi műanyag. A gombát felszeleteljük. Remélem, senki nem „hámozza” a gombát, a vitaminokat nem dobjuk ki, azokat szeretjük, egy kicsi dörzsölés folyó víz alatt megteszi. És különben is, nagymamám mindig azt mondja, annyi kosz kell. Egy kis olajon vagy vajon megpirítjuk a gombaszeleteket, de mindezt ne egyszerre, hanem úgy, hogy elférjenek egymás mellett. 5-5 perc alatt ez szépen megvan. Tegyük őket félre, a lábas viszont még kell. Tegyünk megint egy kis olajat bele, és pirítsuk meg a hagymát, fokhagymát, pórét majd adjuk hozzá a kockára vágott zöldségeket. 5-6 percig pirítsuk néha megkeverve. Majd öntsük nyakon a levessel, ha még megvan, a borral, paradicsompürével, szórjuk meg a liszttel. Keverjük, és addig főzzük, amíg szépen egyenletes szószos valami lesz belőle, ekkor jöhetnek vissza a pirított gombaszeletek és a fűszerezés.

Közben megfőtt a krumplink, amiből a 2/3 bögre tejjel és némi vajjal sűrű krumplipürét készítünk, jól megsózzuk, borsozzuk. Ezt ráhalmozzuk a zöldségragunkra úgy, hogy mindenhol befedje, nem kell egyenletes legyen, mert a kiálló részek szépen megpirulnak majd. 20-30 percig sütjük fedő nélkül. 

Nekem kicsit híg lett az alja, de amúgy állati jó ízű étel. Ha sietsz, ki lehet hagyni a gombapirítást, és mehet egybe minden, a lényeg, hogy a zöldségek félig megpuhuljanak, mielőtt a sütőbe teszed a „pitét”.


További hideg étkek munkahelyi ebédhez:
-          lencsefasírt majonézes krumplisalátával vagy joghurtos tésztasalátával
-          pirított brokkoli fokhagymával, szójaszósszal rizzsel

A lencsefasírt receptjét itt találtam, kicsit persze módosult:

Hozzávalók:
-1/3 zellergumó
-2 répa lereszelve
-1 karalábé apróra vágva vagy lereszelve
-1 hagyma apróra vágva
-1-2 paprika apróra vágva
-1 babkonzerv
-1 bögre vöröslencse
-¼ bögre szójagranulátum
-1 bögre morzsa
-1 bögre reszelt sajt
-2 ek paradicsomszósz
-1 ek koriander-kömény keverék
-1 ek csili
-2-3 bögre leves
-só

A vöröslencsét feltettem főzni a levessel. Ebben a lencsefajtában az a jó, hogy nagyon hamar megfő, nem kell beáztatni. Nem tudom, hogy ki hol szokott vöröslencsét venni, de a bioboltokban nagyon drága, viszont nálunk a piacon (Teleki tér), illetve a török élelmiszerboltban kimérve kapható, és abszolút megfizethető (400-500 Ft/kg). 

Miután megfőtt a lencse, hozzákevertem a szójagranulátumot, és még 4-5 percig főztem, amíg egyenletes állagú lett és a víz elfőtt belőle. 

Egy serpenyőben olajon megfuttattam a hagymát, majd a zöldségeket is. Végül a paradicsomszósszal és a fűszerekkel elkevertem. Levettem a tűzről, hozzáöntöttem a babot, és botmixerrel pépesítettem, de egy villával is neki lehet esni. Majd összekevertem a lencsemasszával, hozzáadtam a morzsát és a sajtot. Ekkor meg kell kóstolni, hátha kell még bele valami. Egy kiolajozott magas falu tepsiben 1 órán át sütöttem 180 fokon. 

Rengeteg lett és nagyon finom, a teteje ropogósra pirult. Ez az étel tele van fehérjével és nagyon laktató. Ekkora mennyiségnek csak nagycsaládosok álljanak neki, legközelebb fél adagot készítek. Szendvicsben is finom. Az eredeti receptben van egy jó ötlet: 2 enyhén felvert tojásfehérjével könnyíteni a masszát. Legközelebb így fogom készíteni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése