2012. szeptember 18., kedd

Szatyor és befőzés

Egy-két hete megint megnéztem a Szatyor kínálatát, és bizony volt olyan zöldség, aminek nem tudtam ellenállni: Hegyes, csípős paprika 280 Ft/kg. Aki ismer, az tudja, hogy ez szinte a napi étrendem része. Meg is örültem neki, mert a boltban, piacon darabra bizony igen drága. Na de nem lehetett 1 kilónál kevesebbet rendelni, sebaj – gondoltam -, majd kitalálunk valamit. Amikor hazahoztam a nagy zacskónyi hegyes-erőst, tudtam, hogy itt bizony ki kell találni valamit, mert ez a drága kincs nem rohadhat ránk. 



A szatyorban egy srác árult még mindenféle csoda paprikát és paradicsomot. Ezúton is üzenem neki, hogy nem csalódtunk, a nagy narancs valóban felülmúlja a habanerót. A közepes narancs neve bohócsapka, a paradicsomokat meg ajándékba kaptam :).

A férjem imádja a csípős szószokat, kedvence a ’Hot sauce’ névre hallgató ecetes cukros, borzadály. Na, ennek nem álltam neki, de némi keresgélés után rábukkantam erre a receptre: Sriracha Recipe - Homemade Chili Sriracha Hot Sauce.      

Házi csípős szósz az én vegakonyhámban így készül:
  • 1 kg hegyes-erős
  • 2 vöröshagyma apróra vágva
  • 5-6 gerezd fokhagyma kibelezve, apróra vágva (emlékeztek még a fokhagymaszív eltávolításra?)
  • némi olaj
  • 2 kicsi konzerv paradicsompüré
  • halszósz helyett szójaszószt használtam
  • 4-5 ek balzsamecetet (rizsecet helyett)
  • 3 ek cukor
A paprikákat kicsumáztam, nagyobb darabokra vágtam, és az aprítógéppel finomra szabdaltam. Lehet ezt gumikesztyűvel és késsel is művelni, ha úgy tetszik. Felhevítettem az olajat, megdinszteltem benne a hagymát és a fokhagymát. Hozzáadtam a paradicsompürét és a hegyes-erős aprítmányt. Jött a szójaszósz, ecet és cukor. Összekevertem, és alacsony lángon főzögettem 5-10 percig. Én nem vártam meg, amíg lehűlt a botmixerezés előtt, mert nagyobb mennyiséget készítettem, és szerettem volna konzerválni a végeredményt. Szóval botmixerrel szép pépes állagúvá varázsoltam. Aztán a forró masszát tisztára mosott, kiszárított (nem konyharuhával kitörölt) befőttesüvegekbe tettem, majd a feje tetejükre fordítottam őket 15 percre. Ezzel vákuum képződik, és tartós lesz a paprikakrém. 





Mivel az egyik üveget már ki is végeztük, tegnap rendeltem még két kiló hegyes-erőst :).

A másik nagy finomság, amire rátaláltam az a szilva chutney volt, szuper recept, de némi változtatáson átesett az első főzés után.

  • kevesebb cukrot tettem bele, és csak barnacukor volt itthon, szóval...
  • a garam masala rengeteg, szerintem egy teáskanálnyi is elég, különben érződik a por a chutney-ban
  • ízlés dolga, de én több gyömbért és csilit tettem bele :)
  • és innen tanultam a '15 perc fejen' szabályt!




Befőzésre fel, a hétvégén nekiállok a zakuszkának! Családi recept, tessék figyelni, és megírni, ti min ügyködtök! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése