2012. február 19., vasárnap

Pirítsd és keverd




Angolul stirfry, nem tudom, hogy van-e rá magyar szó. Van? Ez megint egy olyan kaja, hogy épp mi van otthon, az kerül bele. Például ma a következő maradék zöldségeket használtam fel: két répa, egy cukkini, egy paprika, hagyma és egy harmad káposzta.

A piritsd és keverd étel – valaki mondjon már rá egy jó magyar szót -  alapelve az, hogy egy nagy serpenyőben vagy lábasban az első fázis után - ami nagyobb kockákra vágott hagyma dinsztelése -  gyakorlatilag bármilyen nagyobb darabokra vágott zöldséget összepirítunk nagy lángon, folyamatos kevergetés mellett. 

Lehet az brokkoli, padlizsán, paradicsom, zeller. Céklát és karalábét még nem próbáltam, de miért ne. A zöldségeket puhulási sorrend szerint adom hozzá, és a fűszerezés is teljesen egyéniesíthető. Nálunk biztosan kerül bele csili és a végén szójaszósz. Lehet különböző magokal is hozzáadni. Ebben az esetben az olajba először a magok (mogyoró, lenmag, szezámmag stb.) kerülnek, de lehet tenni hozzá egy kis csíkokra vágott gyömbért, csilit, majd ezt követi a hagyma és a többi. Egy pici vizet is szoktam hozzáadni, csak hogy le ne égjen.

Általában párolt rizzsel tálaljuk, de ma kipróbáltam egy receptet a Vegetáriánus ételek című könyvből. Maga a könyv nem egy főnyeremény, nem ajánlom, mert nincs benne hozzávalók szerinti tárgymutató és a receptek nincsenek úgymond összepárosítva.

„Csőben sült burgonya klasszikus módon” egy pici átvariálva az én vega konyhámban így készül:

Hozzávalók:

- 1 ek olaj
- kevés fokmagymasó
- 5-6 krumpli megtisztítva, szeletekre vágva
- 1 pohár tejföl (semmi créme fraiche cicózás, se tejszín)
- kb. fél dl tej
- maradék krémsajt, amit a hűtőben találtam
- 1 tojás (ha csak tojássárgáját használnék, a fehérje tuti a vécében kötne ki, az meg pazarlás, ráadásul ebben a receptben nem is tartom indokoltnak)
- só, bors, szerecsendió

A formát kikentem olajjal, és fokhagymával való dörzsölés helyett egyszerűen megszórtam egy kis fokhagymasóval. A sütő előmelegítéséről nemrég olvastam egy cikkben, hogy rengeteg energiát használ el fölöslegesen, így ez is kimaradt. Ez után összekevertem a tejfölt a tejjel, a tojással és a fűszerekkel. A krumpliszeleteket belezuttyantottam egy jénaiba, ráöntöttem a tejfölös szószt, és fedő alatt sütöttem kb. 45 percig. Mindjárt meglátjuk milyen lett. Nem lett rossz, de lehet, hogy legközelebb maradok a rizsnél. 

Egy másik cikkben, azt hiszem, az index.hun olvastam tanácsokat arról, hogy hogyan etessünk családunkkal minél több gyümölcsöt. Például vágjuk fel cikkekre az almát és tegyük az asztalra. Akármilyen banálisan hangzik, működik, nálam is! Én mondok még egyet:

Almás zellersaláta

Egy fél gumó zellert és két almát reszeljünk le, öntsük nyakon fél pohár joghurttal, só és bors kíséretében a fenti vacsora kíváló kísérete lesz, de húsok mellé is ajánlom. Aki nem szereti a joghurtot, tegyen bele majonézt is vagy tejfölt.





Egyetek sok nyers zöldséget és gyümölcsöt, ez a tél vége felé különösen fontos!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése